Mit vásároljunk gyermekünknek? Kognitív képességek, látás és hallás fejlesztése 0-2 éves korig (Berkes Bianka)

Előző cikkünkben már olvashattak néhány tippet, a 0-2 éves korban levő gyerekeknek vásárolható, szem-kéz koordinációt, finommotorikát fejlesztő játékokhoz. Mai bejegyzésünkben ugyanennek a korosztálynak javaslok pár játék lehetőséget a kognitív képességek, látás és hallás fejlesztésére.

Kognitív készségek, képességek fejlesztése

Ebbe a képességterületbe sok terület tartozik. Többek között a gondolkodás, logikai készség, vizuális észlelés, érzékelés, színdifferenciálás, térészlelés, hallásérzékelés és észlelés, figyelem, emlékezet, kreativitás. Éppen ezért nem is igazán lehet különválasztani ezeket a képességeket célzó játékokat egymástól, hiszen sűrűn előfordul, hogy amelyik játék a gondolkodást fejleszti, az fejlesztő hatással bír a vizuális észlelésre is.

0-6 hónapos korig

Ebben az életkorban a kognitív képességek azáltal fejlődnek, ahogy a babák az érzékszerveikkel felfedezik a körülöttük levő világot. Ehhez nagy segítséget nyújtanak az olyan kezük ügyébe „akadó” érdekes tárgyak, amik motiválják őket arra, hogy megmozdítsák végtagjaikat, tekintetüket arra irányítsák. Fejlődik a gondolkodásuk is, hiszen az ok-okozati következtetésnek köszönhetően rájönnek: Ha így mozdítom a karomat, akkor ez a valami hangot ad ki/megrezzen. Így kezeik figyelése után elkezdik a körülöttük levő kis teret is egyre jobban megfigyelni.

6-12 hónapos korig

Fakanál bábokkal, kukucska bábokkal nem csak a gyermek kezeit erősíthetjük. Nagyobb gyermekekkel (2 év körül) a bábokat szerepjátékok játszására használjuk, illetve már maguktól is elkezdenek kisebb szerepjátékokat játszani. De ebben a korban ez még nem jellemző. A játék során még csak a tárgyak funkcióit tanulja meg a gyermek. Ezt nevezzük gyakorló, vagy funkció játéknak. Ha felhúzzuk a kukucs báb „ruháját”, elbújik mögé a báb arca is. Ha lehúzzák a ruhát, újra előbukkan. Ilyenkor hangosan kiálthatunk: „Kukuuuuucs!” Végtelen jókat kacagnak a gyermekek ilyenkor, és szép lassan, lehet, hogy ők is utánunk fogják mondani ezt a hangutánzó szót. Ezzel is megtanulják a gyermekek, hogy ami nem látható, még valójában nem szűnt meg létezni. Az olyan nyomható, forgatható, csörgő, tükröződő, tekerhető felületekkel ellátott játékok, amit képen is láthatnak (kukac és nyomható kockák), segítenek felfedezni a különböző szerkezetek viselkedését. Szintén motiválják a gyermeket afelé, hogy továbbra is mozogjanak, próbálkozzanak kezeikkel, mert valami történni fog: megzörren, megmozdul, hangot ad ki, kinyílik..stb az adott tárgy. Az építőkockákkal való ismerkedést már ebben az életkorban is elkezdhetjük, 1 éves kor környékén már 2 elemből álló tornyot építenek a gyermekek. Ez segíti a térbeli észlelés fejlődését. (Plusz a szem-kéz koordináció, finommotorika fejlődését.) Ehhez hasonló a különböző formákból összetevődő lánc is, amit a gyermekek szétszedhetnek, összeépíthetnek különböző módokon.

12-18 hónapos korig

Az autó csúszda igen izgalmas játék tud lenni a gyermekek számára, hiszen csak fel kell tenniük a kisautót az út tetejére, és az végig gurul a csúszdán. Ezzel fejlődik a logikai készségük, megtanulják, mit csinál az autó. Gyakorolhatjuk közben, hogy mit mond, brümmögjünk bátran, dudáljunk! Ezzel a beszéd fejlődését is segítjük. A textil könyv három formát mutat be, illetve különböző színeket. Ezeket mutassuk meg gyermekünknek, mi micsoda, esetleg kereshetünk hasonló színeket, hasonló formákat a saját háztartásunkban is, amik segítenek térbelivé, könnyebben tanulhatóvá tenni a formák és színek bonyolult világát. A kis formaillesztő tornyok fejlesztik a logikai gondolkodást, a térbeli észlelést, hiszen nem mindegy, hogyan illesztjük a formákat, és hogy melyik toronyra valók. Segítsünk először gyermekünknek, mutassuk meg, hogyan forgathatja, igazíthatja az elemeket! Az állatos párkereső fejleszti a gondolkodást, vizuális észlelést. Játsszuk együtt gyermekünkkel, beszéljük meg, melyik milyen állat, beszéljük meg, ki mit mond. Az utolsó javaslatom egy formaillesztő, amiben különböző állatokat kell a helyükre illeszteni. Ez a típus még egyszerűbb, mert ugyanaz a kép látható az üres helyeken is, így csak az azonos képet kell megkeresnie gyermekünknek, és egymásra illesztenie. Ezen kívül ez a fajta illesztő hangot is ad, tehát hallhatjuk, mit mond az adott állat. Utánozzuk együtt gyermekünkkel! Ha nehezíteni szeretnénk, keressünk olyan formaillesztőt, amelynél a formák alatt csak az ábra körrajza, vagy egyáltalán semmi nem található, így az üres rész formájából kell kitalálniuk a gyermekeknek, hogy melyik elem való oda.

18-24 hónapos korig

Ebben az életkorban a gyermekek már egyre több mindent értenek és tudnak a körülöttük levő világgal kapcsolatban. Az első képen egy olyan játék látható, amiben meg kell keresni, melyik állat mit eszik. Ebben az illesztés maga egyszerű, hiszen nem is ez a lényeg. Játsszuk együtt gyermekünkkel, magyarázzuk meg neki, melyiknek mi a párja. A második játék egy építőkocka-készlet. Ennek a segítségével bármit megépíthetünk, legyen az egy csónak, vagy egy palota, vagy egy táltos paripa – mindez csak a képzelettől függ! Építhetünk a plüssmacinknak egy kényelmes fotelt, a babának egy konyha asztalt, ahol ebédelhet. A farmos memóriakártya segít a rövidtávú emlékezet fejlesztésében. Kezdetben játszhatjuk felfordítva, két párral, majd le is fordíthatjuk, és bővíthetjük a párok számát. A térlátást, térészlelést, vizuális észlelést fejlesztő házikós, kutyusos játék először nehéz lehet, de közös játékkal segíthetjük gyermekünket, és biztosan hamar rá fog érezni. A gyöngyfűzés nem csak a finommotorikát tudja fejleszteni, ha bizonyos sorrendet kell követni, akkor a szerialitást-sorrendiséget is fejleszti, aminek később nagy hasznát vehetjük írás során. A fennmaradó kettő játék társasjáték. Ebben az életkorban kiemelkedően fontos a társasjátékok beemelése a játékunkba, hiszen ezáltal kezdik el megtanulni a gyermekek a szabályjátékot: nem mindig ők vannak soron, valamikor várni kell. A szabályokat nem hághatjuk át, és bizony van, hogy nem mi nyerünk, de ez így van rendjén, és a játék öröme a lényeg.

Látás fejlesztése

Ezalatt nem csak a látószervünk épségét értjük, hanem a mögötte meghúzódó különböző idegrendszeri tevékenységeket, amelyek lehetővé teszik, hogy megfelelően észleljük a körülöttünk levő világot. Hogy felismerjük a színeket, megkülönböztessük a formákat, kitaláljuk, hogy a fal mögül kikukucskáló állat feje milyen testet takar, és így tovább.

0-6 hónapos korig

Az újszülött csecsemő éleslátása egyelőre nagyjából 25-30 centiméterig terjed, tehát ha karunkban tartjuk, az arcunkat tökéletesen képes látni. Éppen ezért, bármit szeretnénk neki mutatni, kontrasztos ábrákat, mint amilyenek a puha játékkockákon láthatóak, azt ilyen távolból kell mozgatnunk a szeme előtt. Ezzel elősegítjük a fixálás (tehát hogy tekintetét valamire vigye) kialakulását, erősödését, és fejlesztjük a baba látását. Énekeljünk mellé, mondókázzunk, így kellemes időtöltést teremhetünk. Ne feledjük, a mi hangunk számára a legcsodálatosabb, hiába gondoljuk, hogy hamisak vagyunk! A különböző felakasztható játékok segítik a gyermeket abban, hogy gyakorolja a tekintete hordozását. Vigyázzunk, ne akasszunk túl sokáig egy villogó, nagyon intenzív színű, zenélő, forgó függőt gyermekünk fölé, mert hamar túltelítődhet az intenzív ingerek miatt. Az ilyen sok szempontból színes függőket maximum 10-15 percre függesszük fel, hogy legyen idejük pihenni.

A kockás illesztőt használhatjuk először építéshez, aztán rámutathatunk gyermekünknek, hogy ez így nem jó, itt a pingvin feje, itt meg a kutyus popója. De hol a pingvin lába? Csavarjuk tovább egymáson a kockákat, vezessük rá gyermekünket a megoldásra. A formaillesztők nagyon szuperül fejlesztik a vizuális észlelést, a különbség köztük a berakás módja, illetve a teherautónál csak a hely formájából következtethetünk. Játszunk közösen, kérjük célirányosan, hogy keresse meg nekünk a katicát, bocit..stb. Ha egy másikat fog meg, mondjuk neki, hogy nem, ez nem a boci, most a bocit keressük. Így is segítjük beszédértésének, passzív és akár aktív szókincsének a fejlődését. Ha nem sikerül betalálnia az adott helyre, kezük vezetésével támogassuk őket bátran! A kontrasztos ábrás, egyszerű, lapozós könyvek szintén hasznosak a látás fejlődése szempontjából. A példaként rakott könyvet egészen 0 hónapos kortól kezdve mutathatjuk gyermekünknek. Beszéljünk, mondókázzunk, énekeljünk a képekről, beszéljük meg, hol van a szemük, fülük, lábuk az állatoknak.

12-24 hónapos korig

Ebben az életkorban már egyre több mindent, a részleteket is meg tudják különböztetni egymástól a gyermekek. Ennek ellenére játszunk együtt gyermekünkkel, segítsük a megoldásokban. Az első illesztő különlegessége, hogy nem ugyanazt a képet kell megkeresni, hanem az állatok részletét, a mintáját kell azonosítani a képpel. A puzzle nagyon jól fejleszti az analízis-szintézist, tehát azt a vizuális folyamatot, amiben a kép részleteit fejben összerakjuk, így kitaláljuk, mi hiányzik a képből, és melyik rész való oda. Ezt a képességet a következő játék is fejleszti, amiben a színeket is gyakoroljuk a gyerekekkel. A formaillesztőben mágnes segítségével kell odatennünk a megfelelő helyre az állatokat úgy, hogy csak azok „árnyéka” látható. Nagyszerű vizuális észlelést fejlesztő a böngésző könyv, ami során a sok részlet közül kell egy kicsi képet megkeresni szemünkkel. (Egy évhez közel válasszunk kevésbé részleteset.) Az én személyes kedvencem gyerekkorom óta pedig a diavetítő, amihez ezer meg ezer féle mesét vásárolhatunk. Egy évhez közeli gyermekeknek érdemes még kevésbé részletgazdag, rövidebb mesét választanunk, például a Naphívogatót. Később választhatunk részletesebb, hosszabb meséket is. Itt is megkereshetjük a képek részletét, és egyáltalán nem muszáj felolvasni szóról szóra a meséket.

Hallás fejlesztése

Először is szeretném leszögezni, hogy a hallás fejlesztéséhez a legfontosabb eszközök teljesen ingyen vannak. Ez a mi hangunk! Használjuk bátran a túljátszott, magasabb tónusú dajkanyelvet, amire a legnagyobb választ mutatnak a gyermekek. Énekeljünk nekik, beszéljünk hozzájuk! Fontos, hogy ne szóljon mindig tv, rádió, zene a háttérben, mert ez túltelíti a csecsemők és gyermekek idegrendszerét, és egyáltalán nem segíti a fejlődésüket, (Nem csak a hallás fejlődésére gondolva) sőt, inkább hátráltatja azt!

Ezek a hangszerek mind nagyon jól fejlesztik a hallást. Rázzuk meg a csecsemő mellett, gyakoroljuk, hogy a hang irányába figyeljen, arra vigye tekintetét, fejét. Énekeljünk neki hozzá! Próbáljunk meg odaadni kezébe, hogy megtartsa a csörgőt, ütőt. Mozgassuk meg kezét, mutassuk meg neki, mit lehet az eszközzel csinálni. Egy idő után ő maga, önállóan is rázni, ütni fogja a dobot, xilofont. (Ezeket a hangszereket természetesen a már 12 hónapnál idősebb gyermekünknek is vegyük elő bátran!) 1 év környékén próbáljunk meg megkülönböztetni egymástól hangos, halk zörejeket is.

12-24 hónapos kor

Ezeknél a játékoknál az a feladat, hogy megtaláljuk, melyik formának hol a helye. Az első kettő játék nehezebb, mert csak üres helyekre kell helyeznünk a párokat, és csak a hangok alapján következtethetünk a hely gazdájára. A másik két képen formaillesztőket láthatunk, amik képi világa is segít a párosításban, így nem csak a hallásunkra támaszkodunk. Játsszuk együtt gyermekünkkel, segítsünk neki következtetni, mit hallottunk.

Források: